Витамин С и ползи от дневната доза


Какво трябва да знаем за витамин С ?



Витамин С играе ключова роля в няколко телесни системи, но исторически е най-известен с това, че дефицитът на този витамин причинява скорбут. За щастие, тези дни са отдавна отминали, но включването на достатъчно количество витамин С във вашата диета е все още важно и много лесно, стига да се храните разнообразно. Витамин С допринася за нормалната функция на имунната и нервната системи и намалява чувството на отпадналост и умора. Вижте защо още витамин C е толкова жизненоважен, от кои храни да си го набавите и какви са признаците на недостиг.
 

Защо тялото ви се нуждае от витамин C ?


Витамин С се използва от редица ензими в организма за извършване на необходимите реакции. Той играе ключова роля в производството на колаген, който след това се използва за структурна подкрепа в цялото тяло. Използва се и в протеините, необходими за направата и съхраняването на енергия в тялото и за приготвянето на определени хормони. 
 

Кои храни съдържат витамин C ?


Цитрусовите плодове са най-известни със своите високи нива на витамин С, но много други плодове и зеленчуци могат да ви помогнат да си набавите дневната си доза, понякога дори на по-високи нива от цитрусовите плодове. Чушките камби са с много високо съдържание на витамин С, като количеството му се увеличава, когато преминават от зелено към червено. Други зеленчукови източници включват брюкселско зеле, карфиол, броколи, спанак, зеле, кейл и картофи. Освен цитрусовите плодове, киви, папая, ягоди, ананас, пъпеш и маракуя също съдържат големи количества витамин С.
 

Какво се случва, когато не си набавяте достатъчно количество витамин C ?


Тъй като синтезата на колаген зависи от витамин С, дефицитът води до разпадане на много от тъканите, които използват колаген. Това включва лесно кървене и получаване на синини, тъй като стените на кръвоносните съдове се отслабват, проблеми със ставите и кожата и лошо заздравяване на рани. Взети заедно, това са основните симптоми на скорбута.
 


Кой е под най-голям риск от недостиг?


Дефицитът на витамин С се среща много рядко у нас и повечето хора получават повече от достатъчно в ежедневната си диета. Дефицитът понякога се наблюдава при недохранени хора, живеещи в бедност, като много от тях нямат достъп до плодове или зеленчуци. Всяка диета, която редовно включва плодове и зеленчуци, трябва да осигури достатъчно от жизнено необходимият витамин С.

 



 

Все още няма коментари. Бъди първият, който ще напише коментар!

Напиши коментар

Потвърждавам, че съм човек
Публикувай