Витамин D недостиг и дневен прием


За какво служи витамин D и как да си го набавим?


Витамин D помага на организма да абсорбира калций, което е от съществено значение за доброто здраве на костите. Той подпомага правилното функциониране на имунната, мускулната и нервната системи. Повече от витамина се получава, когато неактивната форма на хранителните вещества се активира в кожата ви, когато е изложена на слънчева светлина. По-малки количества витамин D се срещат в обогатените с него храни. Тъй като все повече хора прекарват по-голямата част от времето си вътре, вместо на пряка слънчева светлина или използват слънцезащитни продукти, когато са на слънце, производството на витамин D от излагане на слънце е ограничено.

Изследванията показват, че жените с ниски нива на този витамин имат по-висок риск от рак на гърдата. Витамин D може да играе роля при контролирането на нормалния растеж на гръдните клетки и може да бъде в състояние да спре растежа на клетките от рак на гърдата.
Други сведения сочат, че ниските серумни нива на витамина имат отношение и при сърдечносъдовите заболявания. 


Да увеличим нивата на витамин D


Двата най-надеждни начина да увеличите нивото на витамин D са да се излагате повече на директна слънчева светлина и да вземате добавки от витамин D3. Храненето с допълнително обогатени храни,  може да помогне, но е по-малко ефективно.

Излагане на слънце:

Дори кратките периоди на пряко излагане на слънце - например 15 минути 3 пъти седмично - могат да ви дадат повече от препоръчаното дневно количество. Предозирането му от слънцето е практически невъзможно. Излагането на слънце предлага ползи, но крие и известни рискове - това увеличава риска от рак на кожата, включително меланома, най-опасния тип.

По принцип повечето специалисти препоръчват да продължите да използвате слънцезащита, когато нивата на ултравиолетовите лъчи (UV) са умерени или високи. UV лъчите са невидими, така че не можете да разберете дали сте изложени или не. Озоновият слой защитава Земята от ултравиолетовите лъчи. Но дебелината на озоновия слой се променя със сезоните и времето, така че някои UV лъчи преминават през него към Земята.

Има много променливи, които могат да повлияят на това колко витамин D произвеждате от слънчевата светлина:
  • Колкото по-тъмен е цветът на кожата ви, толкова по-малко произвеждате;
  • Колкото по-далеч живеете от екватора, толкова по-малко  произвеждате;
  • По-малко часове прекарани на слънце означават, че произвеждате по-малко от витамина;
Всички тези фактори могат да направят трудно получаването на достатъчни дози само от излагане на слънце.

Добавки:

Преди да изберете добавка, важно е да знаете нивото си на витамин D. Това се прави с един прост кръвен тест, на който вашият лекар може да ви изпрати, когато сте на контролен преглед. Докторите препоръчват серумно ниво от 40-60 ng/ml (нанограма/милилитър).

Преди да вземете каквито и да било добавки, говорете с вашия лекар за рисковете и ползите от продукта, както и за това какво ниво на витамин D е добро за вас. Ако нивото ви е ниско и сте приемали добавка, за да се върнете в нормалния диапазон, проверете нивото му няколко месеца по-късно и коригирайте съответно дозата си. Приемането на твърде много от време на време може да предизвика прекалено много калций в кръвта.

Ако ще приемете добавка от витамин D, повечето експерти препоръчват приемането на D3 формата на витамина, а не на D2.

Настоящата препоръка е всички хора да получават 600 международни единици витамин D на ден, независимо колко години са. Типичният мултивитамин съдържа 400 международни единици.
 

Все още няма коментари. Бъди първият, който ще напише коментар!

Напиши коментар

Потвърждавам, че съм човек
Публикувай