Вдигането на тежести може да облекчи или предотврати депресията

08.06.2018 г.
121 прочитания
0 коментара
Вдигането на тежести може да повдигне и настроението, според важна нова рецензия на десетки проучвания за силовите тренировки и депресията. То установява, че упражненията със съпротива често значително намаляват мрачното чувство на хората, независимо от това колко меланхолично се чувстват в началото или колко често или рядко всъщност стигат до фитнес залата и вдигат тежести.

Вече съществуват значителни доказателства, че упражненията като цяло могат да помогнат както за предотвратяване, така и за лечение на депресия. Голяма рецензия от 2016 г., в която участват повече от един милион души, например, заключва, че добрата физическа форма значително намалява риска от развитие на клинична депресия. Други проучвания и прегледи установяват, че упражненията също могат да намалят симптомите на депресия при хора, на които е поставена диагноза на състоянието.

Но повечето от тези проучвания и рецензии са фокусирани върху аеробни упражнения, като ходене или джогинг.

Малко по-малко е известно за възможните ползи, ако има такива, от силовите тренировки за психично здраве. Един анализ от 2017 г. на предишни изследвания е установил, че силовите тренировки могат да помогнат на хората да се чувстват по-малко тревожно и нервно.

Но тревожността не е депресия.

Така че за новото проучване, публикувано през май в JAMA Psychiatry, същите изследователи, които по-рано са изследвали връзката между упражненията със съпротива и тревожността, сега насочват вниманието си към депресията.

Целта им е да разберат дали наличните изследвания могат да ни кажат дали вдигането на тежести влияе значително върху началото и сериозността на депресията. Те също така се стремят да определят дали количеството на упражненията и възрастта, здравословното състояние или пола на трениращите биха имали значение.

Изследователите започват да събират всички най-добри изследвания в миналото, свързани с упражненията със съпротива и депресията. Те се интересуват само от рандомизирани експерименти с контролна група, което означава, че на някои хора им е било казано да започнат да тренират, докато на други не. Тези експерименти са златният стандарт за тестване на ефекта от упражненията и други интервенции.

Експериментите също трябва да включват тестване за депресия преди и след тренировката.

Изследователите в крайна сметка откриват 33 експеримента за тренировки с тежести и депресия, които отговарят на техните критерии. Изследванията обхващат почти 2000 мъже и жени от различни възрасти, някои от които са били диагностицирани с депресия, докато други не са.

Изследователите обобщават резултатите от всички тези проучвания и след това започват да разглеждат данните.

Това, което откриват, е, че упражненията със съпротива постоянно намаляват симптомите на депресия, независимо дали трениращият е бил диагностициран с депресия в началото на проучването или не. С други думи, ако хората започват проучването с депресия, те обикновено се чувстват по-добре след като започнат да тренират с тежести. А ако започват с нормално психическо здраве, те завършват експеримента с по-малък шанс да станат мрачни и тъжни от хората, които не тренират.

Може би най-интересното е, че количеството тренировки с тежести не изглежда да е от значение. Предимствата са по същество еднакви, независимо дали хората ходят във фитнес залата два пъти седмично или пет пъти седмично и дали изпълняват много повторения на всяко упражнение или само няколко.

Последиците за психичното здраве са подобни и за мъжете и жените, както и за по-младите трениращи (често студенти) и за хората на средна възраст или за възрастните хора.

Освен това, натрупването на тегло и сила не е нужно за намаляване на депресията. Изследователите откриват, че повечето сила след експеримента няма връзка с по-малко депресия.
Само няколко от проучванията са включвали и отделна група, която е правила аеробни тренировки, което затруднява сравняването на ефектите от тази тренировка с тези на вдигането на тежести.

Но докато броят на участвалите хора е малък, комбинираните резултати показват, че тренировките с тежести и аеробните упражнения имат подобно въздействие върху депресията, заключават авторите на новото изследване.

И двата вида упражнения намаляват симптомите и то до почти същата степен.

Този вид изследване обаче не може да ни каже как тренировките с тежести могат да окажат влияние върху психичното здраве.

Тренировката вероятно има както физиологични, така и психологически последствия, казва Брет Гордън от университета в Лимерик в Ирландия, който ръководи новото изследване. Тренировката с тежести може да променя аспекти на мозъка, включително нивата на различни неврохимикали, които оказват влияние върху настроенията, казва той.

"Очакванията също може да играят роля", казва той. Хората очакват тренировките да ги накарат да се чувстват по-весели и те го правят.

Резултатите от рецензията не показват, че упражненията със съпротива са по-добри при борбата с депресията, отколкото други видове упражнения, казва г-н Гордън. Резултатите също така не показват, че упражненията могат или трябва да заменят традиционните терапии, включително и медикаментите.

Но като цяло, казва той, данните показват, че посещаването на фитнес залата и вдигането на тежести няколко пъти седмично може да бъде ефективен начин за поддържане на добро психично здраве.

Все още няма коментари. Бъди първият, който ще напише коментар!

Напиши коментар

Потвърждавам, че съм човек
Публикувай