Периодично гладуване - ползи и вреди!


Години наред хората спазват пост по религиозни причини, но днес много избират да го правят и заради потенциалните ползи за здравето. В последно време много изследователи твърдят, че прекъснатото гладуване (периодичното избягване или намаляване на консумацията на храна и напитки) може да е полезно за нас. Затова и днес това е една от най-популярните диети по целия свят.
 

Хората практикуват тази форма на пост най-вече за да отслабнат, но според учените периодичното гладуване осигурява редица други ползи за здравето.

Потенциалните ползи от периодичното гладуване

Тъй като тялото не може да получи енергията си от храната по време на гладуване, то разчита на глюкозата, която се съхранява в черния дроб и мускулите. Това започва около 8 часа след последното хранене.

Когато съхраняваната глюкоза се използва, тялото започва да гори мазнините като източник на енергия, което може да доведе до загуба на тегло.

Освен че помага за загуба на тегло, използването на мазнини за енергия може да помогне и за запазване на мускулите и намаляване нивата на холестерола.

Възниква също и процес на детоксикация, защото всички токсини, съхранявани в мазнините, се разтварят и отстраняват от тялото. След няколко дни гладуване, в кръвта се произвеждат по-високи нива на ендорфини, хормоните на щастието, което може да има положително въздействие върху психическото благосъстояние.

Продължителното гладуване може да бъде ефективно и за регенерирането на имунните клетки. Когато гладувате, организмът се опитва да спести енергия и едно от нещата, които може да направи затова, е да рециклира много от имунните клетки, които не са необходими, особено тези, които може би са повредени.

В едно проучване учените откриват, че повтарящи се цикли от 2-4 дни без храна в продължение на 6 месеца унищожават старите и увредените имунни клетки в мишките и генерират нови.

Нещо повече, изследователите установяват, че пациенти болни от рак, които гладуват 3 дни преди химиотерапията, са защитени от увреждане на имунната система, което може да бъде причинено от лечението, което те придават на регенерацията на имунните клетки.

С потенциалните ползи за здравето на глада, широко приветствани от диетолозите в световен мащаб, не е чудно, че гладуването е толкова популярно.

Но според някои учени и здравни специалисти то не носи само ползи и някои хора трябва да избягват диетата.

Рисковете за здравето от гладуването

Гладуването се асоциира и с редица рискове.

Хората, които постят често изпитват дехидратация, до голяма степен защото тялото им не получава никаква течност от храната. Затова се препоръчва по време на Рамадан мюсюлманите да консумират много вода преди периодите на гладуване. Други хора, които гладуват, трябва да се уверят, че са добре хидратирани по време на периодите на пост.

Ако сте свикнали на закуска, обяд, вечеря и леки закуски, периодите на гладуване могат да бъдат голямо предизвикателство. По този начин гладуването може да повиши нивото на стрес и да наруши съня. Дехидратацията, гладът или липсата на сън по време на пост може също да доведе до главоболие.

Постенето също може да предизвика киселини. Липсата на храна води до намаляване на стомашната киселинност, която усвоява храната и унищожава бактериите. Но миризмата на храна или дори мисленето за нея по време на периоди на гладуване може да задейства мозъка да каже на стомаха да произвежда повече стомашна киселина, което води до киселини.

Макар че много специалисти по хранене твърдят, че периодичното гладуване е добър начин да отслабнете, някои здравни специалисти смятат, че такава диета е неефективна за дългосрочна загуба на тегло.

Освен това, докторите предупреждават, че тази диета не е за всеки. Гладуването трябва да се избягва от хора с хранителни разстройства, бременни жени, лица под 18 години, болни от диабет тип 1 и възстановяващи се от операция.

Виж още


Все още няма коментари. Бъди първият, който ще напише коментар!

Напиши коментар

Потвърждавам, че съм човек
Публикувай