Отслабваме, докато ядем повече! Мисията ВЪЗМОЖНА!

Какво ще стане, ако добавите плодове към обичайната си диета и ядете три ябълки или три круши като закуска между храненията всеки ден?

Плодовете са с ниско съдържание на калории, но все пак имат някакви. Не са без калории. Така че, ако добавите храна, дори и здравословна храна, към диетата на човек, няма ли да наддаде тегло? Не. Субектите в ново проучване, които ядат три ябълки или круши всеки ден, добавени към редовната им диета свалят няколко килограма. Дължи ли се това отслабване на всички тези фибри, тъй като чревната ни бактерия може да създаде съединения, които борят затлъстяването, от фибри? Добър въпрос. Ето защо, в допълнение към групите с плодове, изследователите добавят и група с бисквити.

Субектите ядат или три ябълки, или три круши, или три бисквитки с достатъчно овес в тях, за да имат горе долу същото количество фибри като плодовете. Въпреки фибрите, добавянето на бисквитки към диетата не води до загуба на тегло. Изследователите смятат, че намаляващата теглото тайна на плодовете е ниската им енергийна плътност, което означава, че получавате много храна за малко калории, така че се чувствате заситени.
 
Ябълки и круши - отслабване докато ядем повече

Енергийната плътност е сравнително нова концепция, която е идентифицирана като важен фактор за контрол на телесното тегло при възрастни и деца и юноши . Енергийната плътност се определя като количеството енергия (калории) на единица тегло на храна или напитка. Водата, например, осигурява значително тегло без добавяне на калории. Фибрите, също. По този начин храни с високо съдържание на вода и/или фибри обикновено са с по-ниска енергийна плътност. От друга страна, тъй като хранителните мазнини осигуряват най-голямо количество енергия на грам (калории на единица тегло), храните с високо съдържание на мазнини обикновено имат висока енергийна плътност.

Ето и няколко примера. Храните с висока енергийна плътност са например бекон, които имат много калории в малка опаковка. Храните със средна енергийна плътност са например бейгълите, а храни с ниска енергийна плътност са плодовете и зеленчуците. По принцип колкото по-ниска е енергийната плътност, толкова по-добре, но има две изключения: содата е толкова тежка, че с енергийната си плътност изглежда по-малко вредна, отколкото е, а ядките имат толкова много мазнини, че изглеждат по-малко здравословни отколкото са.

Но иначе науката подкрепя връзката между енергийната плътност и телесното тегло, според която консумирането на диети с по-ниска енергийна плътност може да бъде ефективна стратегия за управление на телесното тегло. Това е така, защото хората са склонни да ядат постоянно тегло храна. Така че, когато има по-малко калории на килограм, калорийният прием е намален.

Малкото спадане на енергийната плътност може да доведе до малък спад на теглото и колкото е по-голямо намаляването на енергийната плътност, толкова по-голяма е загубата на тегло.

Енергийната плътност може да бъде намалена по различни начини, като добавяне на зеленчуци и плодове към рецептите или чрез намаляване на съдържанието на мазнини или захар. Всъщност това е начинът, по който ние сме еволюирали – яли сме храни с преобладаващо ниска енергийна плътност като плодове, зеленчуци, растения и грудки (пълни с нишесте корени като сладки картофи). Първото проучване, в което се набляга на това как плодовете и зеленчуците могат да повлияят на енергийната плътност и приемането на храна, се провежда преди повече от 30 години.

Изследователите успяват да намалят приема на калории на хората почти на половина - от 3000 калории на ден до 1570, без да намалят порциите. Те просто заместват храни с висока енергийна плътност  с по-малко калорични храни. Това означава, че субектите ядат много плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни и боб, в сравнение с ястията с висока енергийна плътност с много месо и захар. Те ядат почти половината от калориите, но съобщават, че се наслаждават на храната не по-малко от преди.

Изследователите опитват това на Хавай, като поставят хората на традиционна хавайска диета с всички растителни храни, които могат да ядат. Субектите загубват средно 7,7 килограма само за 21 дни, което води до по-добър холестерол, триглицериди, кръвни захари и кръвно налягане. Калоричният прием намалява с 40%, но не и с по-малко храна. Всъщност те са загубили 7,7 килограма за 21 дни, докато са яли повече храна – 1,8 килограма храна на ден. Но тъй като растенията са склонни да бъдат толкова ниско калорични, човек може да се натъпче, без да види подобно натрупване на тегло.

Енергийната плътност на храните е от интерес за управлението на теглото не само защото позволява на хората да ядат задоволителни порции, докато ограничават калориите, но и защото намаляването на енергийната плътност е свързано с подобрено качество на диетата. Например, по-ниските енергийно плътни диети са свързани с по-нисък риск от рак на панкреаса.

По-ниските енергийно плътни диети обикновено се състоят от по-здравословни храни.

Виж още


Все още няма коментари. Бъди първият, който ще напише коментар!

Напиши коментар

Потвърждавам, че съм човек
Публикувай