Основи за доброто храносмилане

11.12.2017 г.
238 прочитания
0 коментара

Как да подобрим храносмилането си ?



Храносмилането се отразява на настроението, мозъка и цялостното ви здраве.
Стомахът, тънките черва и дебелото черво преработват храната. Те абсорбират енергията и веществата, които получавате от храната. Затова ако тези органи не функционират правилно, клетките ви няма да получат това, от което се нуждаят.
Всяко обсъждане на здравето на червата трябва да започне на микроскопично ниво с вашия микробиом. Тази колекция от бактерии и други микроби живее в червата и ви помага да преработвате храната, която ядете.

Напълно нормално е червата ви да приютяват трилиони бактерии. Всъщност в микробиома ви има толкова много микроби, колкото клетки има в тялото ви. Най-много се намират в дебелото черво, по-малко в тънките черва и още по-малко в стомаха. Агресивната, киселинна среда на стомаха не е много обитаема. Повечето от тези едноклетъчни примитивни организми просто стоят навън, където храната остава най-дълго, чакайки безплатни ястия.
Но и вие имате полза. Тези бактерии ви помагат да преработите храната.
 

Добавете подходящи пробиотици към диетата си



Повечето микроби (също наричани микрофлора) са безобидни, ако останат на правилното място и в допустимите количества. От повечето то 40 000 различни щамове и видове, има добре проучени бактерии, за които е доказано, че помагат.
Те се наричат пробиотици. Вероятно сте чували този термин често.

Те се дефинират като "Живи микроорганизми, които, когато се прилагат в достатъчни количества, дават полза за здравето на гостоприемника." Но повечето хора вероятно ги знаят като „добри бактерии“.
Да наречем бактериите „добри“ може би е малко странно. Въпреки че звучи просто, не е правилно да наречем някои бактерии добри, а други лоши. Всички бактерии са егоисти и ги е грижа само за себе си и потомците си. Просто така се случва, че понякога имаме полза от този егоизъм.
Въпреки че получаваме ползи от тази популация, трябва да поддържаме нейната популация в оптиални количества. Пробиотиците могат да ви помогнат да осигурите подкрепления, които да направляват баланса на чревните бактерии в положителна посока.

Изследванията на пробиотиците показват връзки със здравословното храносмилане и дори здравата имунна функция. Това има смисъл, тъй като червата ви съдържат висока концентрация на имунни клетки, които могат да помогнат на добрите бактерии да заемат мястото, което помага да се поддържа здрава имунна система.
Не всички пробиотици са равни. Когато търсите такъв, който да ви помогне да балансирате корема си, не забравяйте да погледнете изследванията. Два от най-клинично изследваните щамове са Bifidobacterium и Lactobacillus. Едно от основните предимства на тези щамове е поддържането на здравословната чревна микробиота, превръщайки средата в по-благоприятна за полезните щамове на бактериите, които вече живеят във вас, така че тези групи да могат да процъфтяват.

Киселото зеле може да предотврати в голяма степен раковите заболявания. Това каза проф. Донка Байкова, диетолог и специалист по здравословно хранене, пред БНТ.
По думите й в сезона на вирусите традиционната за родната трапеза храна е естествено лекарство. Киселото зеле освен че е богато на витамини, внася в организма и млечнокисели бактерии, които са натурален пробиотик. 

„Влошават условията за развитието на патогенни бактерии, в това число и на различни ракови причинители. На второ място, като минат през чревната бариера и стигнат черния дроб, подтискат производството на холестерол и триглицериди. Тези млечно-кисели бактерии понижават алергичните реакции на организма. Произвеждат едни защитни мукопротеини, които отново ни предпазват поне с 30% от риска да развием рак. И то е доказано - много добра защита от рак на дебелото черво. Според изследвания с 66% се понижава рискът от рак на млечната жлеза при консумация два пъти седмично“, поясни проф. Байкова.
При приготвянето на кисело зеле трябва да се внимава със солта - специалистите по хранене препоръчват солният разтвор да е едва 2%.

 

Допълнителни съвети за по-добро храносмилане



Приемът на пробиотик е само един от начините да се поддържа здравето на червата. Факторите за начина на живот могат да играят важна роля. Това е така, защото вие сте средата за вашия микробиом, така че имате възможност да повлияете на вида бактерии, които съществуват съвместно с вас.
Бактериите все пак са живи организми, така че нямате пълен контрол. Но ето пет начина да осигурите най-добрата среда за полезните бактерии:
  1. Яжте балансирана диета богата на плодове и зеленчуци.
  2. Уверете се, че получавате достатъчно фибри – полезните бактерии ги харесват, а те са добри и за цялостното ви здраве.
  3. Тренирайте редовно.
  4. Спете достатъчно.
  5. Намерете начин да се справите със стреса.

 
 

Виж още


Все още няма коментари. Бъди първият, който ще напише коментар!

Напиши коментар

Потвърждавам, че съм човек
Публикувай