Ниска киселинност на стомаха – как да я разпознаем?

18.04.2017 г.
2592 прочитания
0 коментара
Ниската киселинност на стомаха е хранително нарушение, свързано с понижено количество на солна киселина (HCL) в стомашния сок. Солната киселина е жизненоважна за правилното протичане на храносмилането. Тя преобразува пепсиноген до пепсин – ензим, който разгражда протеините на по-малки и по-лесно усвоими субстанции. Освен това солната киселина предотвратява миграцията и колонизацията на бактерии от червата към стомаха и е важна част от имунната защита, защото служи за киселинна бариера за развитието на редица микроорганизми, попадащи в стомаха заедно с храната.

Хората, страдащи от стомашни и храносмилателни проблеми, често смятат, че те са причинени от свръхпроизводството на стомашна киселина. Това погрешно схващане допълнително се потвърждава от лекарите, които не поставят правилната диагноза на храносмилателния проблем и рутинно предписват лекарства за блокиране на стомашната киселина при дори най-малкия симптом на стомашно разстройство. Причината е може би в това, че симптомите на свръхпроизводство и недостатъчно производство на стомашна киселина са на практика едни и същи. Поради това са нужни изследвания преди да се направят каквито и да е заключения за проблема.

Симптомите на ниска солна киселина в стомаха могат да включват газове в червата, оригване, гадене и повръщане, подуване на корема, парене или тежест в стомаха, особено след хранене, лошо храносмилане, лош дъх в устата, хронична кандидоза, диария или запек, неочакван глад, наличие на несмляна храна в изпражненията, хранителни алергии, болки в стомаха, сърбеж около ректума, слаби и чупливи нокти, кожни обриви и нарушения, акне, хронични чревни паразити, дефицит на желязо, слаба коса или косопад, бактериален или гъбичен свръхрастеж, малабсорбция, повишена честота на паразитни инфекции и други.

Заниженото производство на солна киселина се означава като хипохлорхидрия или ахлорхидрия. Това състояние на недостиг на солна киселина в стомашния сок може да се предизвика от атрофичен гастрит, хроничен гастрит, автоимунен тиреоидит, пернициозна анемия, паразитна инфекция (глисти), мукополизахаридоза IV, болест на Menetrier (хипертрофичен гастрит), инфекция с хеликобактер пилори (Helicobacter Pylori) и други.

Този дефицит не трябва да се пренебрегва, защото увеличава риска от развитие на някои бактериални и паразитни инфекции и изостря вече съществуващите такива. При един здрав човек количеството стомашна киселина е достатъчно, за да унищожи бактериите, но с напредването на възрастта отделянето на солна киселина може да намалее и това съответно да доведе до понижени нива на пепсин. Това пък от своя страна води до затруднено храносмилане.  При хора с ниско ниво на солна киселина често се наблюдават някои бактериални колонии в стомаха.

Как можем да се справим с проблема? На първо място е необходимо да подобрим диетата си. Според проучванията хората, които постят имат нормални нива на киселинност в стомаха и не страдат от бактерии в тънките черва.  Така че диета, богата на плодове, зеленчуци, ядки и семена би облекчила стомашните и храносмилателни проблеми. Освен това хората, страдащи от хипохлорхидрия могат да приемат допълнителен източник на солна киселина – бетаин хидрохлорид. Това ще подпомогне производството на пепсин и ще подобри и регулира храносмилането, особено на храни, богати на протеини, които принципно се преработват трудно от хора, страдащи от занижена киселинност.

Бетаин HCL представлява киселинна форма на бетаин – витаминоподобно вещество, което се съдържа в зърната и други храни. Това е всъщност витамин, произлизащ от холина, извлечен от захарното цвекло. Той съдържа органично свързан азот и е с ясно изразен липотропен ефект. Бетаин хидрохлоридът спомага и за неутрализиране на млечната киселина и намаляване на нивата на токсичност на вредния за организма хомоцистеин - междинен белтъчен продукт, образуващ се в процеса на превръщане на аминокиселината метионин.

Както при всяка друга добавка консултацията с лекар преди прием е препоръчителна.

Виж още

5 ЛЕСНИ УПРАЖНЕНИЯ, С КОИТО ДА ПРЕБОРИМ БОЛКИТЕ В ГЪРБА
13.04.2017 г.
Болките в гърба не бива да бъдат пренебрегвани. При продължителен дискомфорт, дори елементарните на пръв поглед оплаквания, могат да доведат до загуба на съня, липса на активност, повишаване на телесното тегло и дори до възникване на депресия.

Все още няма коментари. Бъди първият, който ще напише коментар!

Напиши коментар

Потвърждавам, че съм човек
Публикувай