Какво представляват суперхраните?


Всички говорят за суперхраните - защо трябва да ги ядем?


Какво да разбираме под наименованието суперхрани и какъв е произхода им?


Суперхрани с растителен произход
Суперхраните са предимно храни от растителен произход и не само. Те спадат към групата на т.нар. функционални храни, които съдържат изобилие от различни витамини, минерали, органични пигменти, полифенолни съединения, каротеноиди,  полипептиди, аминокиселини и др., които оказват изключително благоприятно въздействие върху общото здравно състояние на нашия организъм. Една от най-добрите функционалности на суперхраните е че благодарение на своят хранителен състав от различни, най-вече микро и макро нутриенти, се характеризират, като пречистващи организма от свободните радикали, натрупани в следствие на оксидативният стрес. Най-общо казано се характеризират, като мощни антиоксиданти, които подсилват и предпазват нашият организъм от вредното въздействие на оксидираните отпадни вещества. 

Не съществува обаче набор от критерии, с които да определим кое е и кое не е суперхрана. Суперхраните не са отделна хранителна група. Понятието се използва в търговските вериги и се асимилира по-добре от хората, като храна с ползи за здравето, вместо използваният от диетолозите термин "Функционални храни".
Специалистите твърдят, че консумацията на храни богати на хранителни вещества (каквото всъщност са така наречените суперхрани) със сигурност е важно за здравето. Но ключът към по-доброто здраве е и консумирането на разнообразна храна, в точното време и в правилните количества.
 

Какво съдържат суперхраните?


Храни богати на антиоксиданти
Диетата на средностатистическия човек в днешно време не му осигурява нужните витамини и минерали, така че консумацията на повече суперхрани е чудесен начин да балансираме и подобрим храненето и здравето си. Някои от хранителните вещества, които определени суперхрани съдържат включват:
  • антиоксиданти - за които се смята, че се борят с рака;
  • здравословни мазнини - за които се смята, че предотвратяват сърдечните заболявания;
  • фибри - за които се смята, че предотвратяват диабета и проблемите с храносмилането;
  • фитохимикали - химикалите в растенията, които отговарят за наситените им цветове и аромати и стимулират ензимният синтез и контролират хормоналният баланс;

 

Суперхрани със супер сили


Супер сили

БОРОВИНКИ


Те често оглавяват много списъци на храни със "супер сили" , защото са богати на витамини, разтворими фибри и най-вече на фитохимикали - антоциани, които оказват изключително благоприятно влияние на нашият организъм. Според проучване, публикувано през 2013 година, високата консумация на фитохимикали, познати като флавоноиди, които се съдържат в боровинките, както и в други горски плодове, може да намали риска от сърдечни заболявания при младите жени. Същите хранителни вещества се срещат и в други горски плодове, включително ягоди и червени боровинки.


КИВИ


Друг плод, със супер възможности е кивито, чиито ползи са подобни на тези от горските плодове, пъпешите, цитрусовите плодове, ябълките и крушите. По-характерното при него е че с по-високо съдъражние на водиразтворимия витамин С, дори и от лимона. Кивито се слави като суперхрана, може би, защото съдържа по-широк спектър от антиоксидантни вещества, витамин Р и пектин.
 

ЗРЯЛ ФАСУЛ - боб


Бобовите култури също често попадат в тези списъци. Бобът е източник на белтъчни вещества и съдържа неразтворими фибри, които намалят нивата на холестерола, както и разтворими фибри, които ни държат сити за по-дълго. Освен тези предимства, в състава му влизат, витамини от групата В и минерали, като желязо, фосфор и магнезии, които липсват в типичната съвременна диета. Важно е да запомните, че фасула съдържа и някои токсични вещества, затова е много важно да го консумираме добре сварен.

 

Бонус от ❤    Искате да направите менюто си още ПО-ЗДРАВОСЛОВНО ☛ Прибавете и тези продукти към вашият хранителен план

 

КЕИЛ, МАНГОЛД и БРОКОЛИ


Сред зеленчуците определено най-популярната суперхрана е кейлът. Кейлът оправдава славата си на суперхрана, но повечето тъмнозелени листни зеленчуци по нищо не му отстъпват. Манголд, зелено зеле, листа от синап и репички, спанак, зеле, броколи – тези тъмнозелени зеленчуци са пълни с витамините A, C и K, както и фибри, калций и други минерали.
 

ЯДКИ И СЕМЕНА


Ядките и семената съдържат високи нива на минерали и полезни мазнини. Затова често присъстват в списъците със суперхрани. Проблемът при тях е, че за разлика от останалите суперхрани, те са много калорични. Затова е важно да контролираме порциите си.

За суперхрани са спрягани още зеленият чай, пълнозърнестите храни, екзотични плодове като годжи бери и акай бери и други.

Суперхраните са чудесен начин да подобрим и поддържаме здравето си, но те не трябва да са единствения ни фокус. Преди всичко е важно да се придържаме към здравословна и балансирана диета.
 

Все още няма коментари. Бъди първият, който ще напише коментар!

Напиши коментар

Потвърждавам, че съм човек
Публикувай