Чия малки семена с големи възможности


Семената чия – какво представлява суперхраната?


Семената чия придобиха огромна популярност през последните години. Всъщност те са известни още от времената на ацтеките. Характеризираща се като зърнена култура, този природен благодат е асоцииран, като мощен енергиен източник. Именно това е и значението на думата чия - сила (от езика на ацтеките). В днешна дата, те намират шиоко приложение в ежедневното ни хранене и това не е случайно. Могат да се добавят в смутито, да се поръсят върху различни кексчета и десерти и дори да се добавят към салатата. Всичко това се дължи на комплексът от полезни вещества, които ги съставляват. 


Здравословни ползи


Не се заблуждавайте от размера – тези семенца са пълни с изобилие от полезни вещества. Две супени лъжици чия съдържат по-малко от 140 калории, но осигуряват почти 5 грама протеини. Освен това са добър източник на калций – една порция съдържа 18 процента от препоръчителната дневна доза.
Те са и добър източник на фибри – 11 грама в една порция. Повечето от тях са разтворими фибри, поради което семената се увеличават и формират гел при контакт с вода. Този гел предотвратява запека и ви кара да се чувствате по-сити. Разтворимите фибри могат също да намалят LDL холестерола и да забавят храносмилането, което предотвратява резките промени на нивата на кръвната захар след хранене.


Суперхрана със супер сили!

Семената чия съдържт омега-3 мастни киселини
Това, което прави семената чия суперхрана обаче е, че са богат растителен източник на омега-3 мастни киселини. Омега-3 доказано подобряват здравето на сърцето, като намаляват нивата на холестерола, регулират кръвното налягане и намаляват възпалението




Как да ядем семената чия?


Дали трябва да смелите чията? За щастие няма нужда. За разлика от лененото семе, чията може да се консумира в пълния си вид и това няма да попречи на тялото ви да я обработи и да се възползва от хранителните ѝ качества. Повърхността им, се разгражда от влагата и поради това могат да се абсорбират в пълната си форма.

Смути от семена чия и сушени плодове
Семената чия се използват като функционална съставка - или храна, която или съдържа или добавя компонент с положителен ефект върху здравето, или елиминира компонент с отрицателен ефект в определено ястие - затова те често се добавят към не толкова здравословни храни като сладкиши и печива, за да повишат тяхната хранителна стойност. И тъй като имат лек ядков вкус и омекват и образуват гел при контакт с течност, те могат да останат незабелязани в повечето ястия, което ги прави много широко приложими. Може да използвате чията като сгъстител в смутито или в ястия като овесени ядки и пудинг, да ги добавите в сместа за палачинки или мъфини – чудесна засищаща и здравословна закуска. Комбинирайте една супена лъжица чия с чаша намачкани плодове и яжте като конфитюр без захар. Веганите пък могат да използват смес от една супена лъжица чия и три супени лъжици вода като заместител на яйцето.

 


От къде се купуват и как се съхраняват

Малки, черни, сиви и бели семена
Благодарение на популярността си, чия семената са доста разпространени в търговската мрежа и могат да бъдат закупени онлайн, в здравословните магазини, в супермаркетите, а понякога се срещат дори в малките квартални магазинчета. Търсете бели, черни или сиви малки зрънца, тъй като е важно да запомните - кафявият цвят означава, че не са зрели и не съдържат толкова много полезни вещества. След като ги купите, ги съхранявайте до 2-4 години на хладно и сухо място, но не в хладилника.


 

"Верният път към здравето"
Здравето е най-добрият подарък, който ви е даден!!! Затова си заслужава да намерите правилния начин да го поддържате. Следете нашия сайт, където екипът на "За здравето" ще ви помогне с още полезни съвети.


 

Виж още


Все още няма коментари. Бъди първият, който ще напише коментар!

Напиши коментар

Потвърждавам, че съм човек
Публикувай