10 Суперхрани за по-здравословно меню


Какво представляват суперхраните и как да си ги набавим?


Суперхрани от растителен произход, богати на антиоксидантиСуперхраните са предимно храни от растителен произход и не семо. Те спадат към групата на т.нар. функционални храни, които съдържат изобилие от различни витамини, минерали, органични пигменти, полифенолни съединения, каротеноиди,  полипептиди, аминокиселини и др., които оказват изключително благоприятно въздействие върху общото здравно състояние на нашия организъм. Една от най-добрите функционалности на суперхраните е че благодарение на своят хранителен състав от различни най-вече микро и макро нутриенти, се характеризират, като пречистващи организма от свободните радикали, натрупани в следствие на оксидативният стрес. Най-общо казано се характеризират, като мощни антиоксиданти, които подсилват и предпазват нашият организъм от вредното въздействие на оксидираните отпадни вещества. 

Много храни се славят като суперхрани, но е важно да отбележим, че няма една единствена съставка или храна, която да е ключът към доброто здраве или превенцията от болести. Изграждането и поддържането на здравословни ежедневни навици и елеминирането на вредните такива, в комбинация с достатъчно активен начин на живот и правилно съставен хранителен план, представляват една адекватна и устойчива на вредни влияния формула към нашето по-добро физическо и ментално здраве.

 

Кои са суперхраните, които да прибавим към нашето здравословно меню?


Суперхраните са сред нас и са ни предоставени от придродата, за да задоволяваме своята първична нужда за оцеляване, а именно хранененто. Срещаме ги всеки ден в ежедневието си. Консумираме ги, но сме слабо запознати с редицата благоприятни въздействия, които ни предоставя, богатият им хранителен състав. Изкушени от рафинираните и бързо произведени храни,  изпускаме възможността да използваме благата предоставени ни от природата и пропускаме да наситим своя организъм с пълноценна доза от антоксидантни, антибактриални, противовъзпалителни и антисептични вещества. 

Ето и списък с някои храни, които достойно можем да наречем суперхрани и да ги включите към  здравословно си меню за постигане на по-силен и защитен организъм. 
  • Зелени листни зеленчуци

Броколи в лъжичкаЗелените листни зеленчуци са чудесен източник на нутриенти, включително фолиева киселина, цинк, калций, желязо, магнезий, витамин C и фибри. Едно от нещата което прави тези зеленчуци суперхрани е потенциалът им да намалят риска от заболявания, включително сърдечно-съдови заболявания и диабет тип 2.
Те също така съдържат високи нива на противовъзпалителни съединения, известни като каротеноиди, които могат да предпазват от някои видове рак. Популярни зеленолистни зеленчуци са кейлът, спанакът, марулята, руколата и други.
  • Горски плодове

Горските плодове са пълни с витамини, минерали, фибри и антиоксиданти. Затова се свързват с намален риск от сърдечни заболявания, рак и други възпалителни състояния. Най-отличителната съставка в повечето от тях са антоцианите, котио са отговорни за антиоксидантните свойства на горските плодове и предотвратяват натрупването на левкоцити по капилярните стени. Горските плодове могат също да бъдат ефективни при лечението на различни нарушения на храносмилането и имунната система, когато се използват заедно с традиционните медицински терапии. Най-популярните горски плодове са малини, ягоди, боровинки и къпини.
  • Зелен чай

Зеленият чай е леко кофеинова напитка с широк спектър от лечебни свойства. Зеленият чай е богат на антиоксиданти и полифенолни съединения, които имат силни противовъзпалителни ефекти. Един от най-разпространените антиоксиданти в зеления чай е епигалокатехин галат. Най-вероятно този антиоксидант е причината зеленият чай да предпазва от хронични заболявания като сърдечно-съдови болести, диабет и рак. Друго вещество с доказано благоприятно въздействие върху нервната система при състояния на преумора и стрес е Л-теанинът, които въздейства върху освобождаването или намаляването на невротрансмитери (серотонин и допамин), като подобрява паметовите възможности.
Според изследванията комбинацията от катехини и кофеин в зеления чай го правят ефективно средство за отслабване при някои хора.
  • Бобови растения

Различни видове бобови култури - червен боб, бял боб, черен боб, царевица, обикновен бобБобовите растения включват боб, соя, леща, грах, фъстъци и люцерна. Те са си спечелили титлата „суперхрани“, защото са пълни с нутриенти и играят важна роля в превенцията на различни заболявания. Бобовите култури са отличен източник на витамини от групата B, калий, магнезий, и фосфор, както високо съдържание на белтъчини, фибри и ниско съдуржание на мазнини. Изследванията сочат, че те предлагат много ползи за здравето, включително подобряване на състоянието при диабет от втори тип, както и намаляване на нивата на кръвното налягане и холестерола. Честата консумация на боб и леща може също да помогне за поддържане на теглото, тъй като осигуряват чувство за ситост.
  • Ядки и семена

Ядките и семената като бадеми, орехи, шам фъстък, кашу, бразилски орех, слънчогледово семе, тиквено семе, чиа, ленено семе, конопено семе и други, са богати на фибри, белтъчини и полезни мазнини. Те също съдържат различни съединения с антиоксидантни и противовъзпалителни свойства, които могат да ви предпазят от оксидативния стрес - отново витамини от групата В, както и веществата селен, тиамин, желязо и цинк.
Изследванията показват, че консумацията на ядки и семена може да ви предпази от сърдечно-съдови заболявания. Въпреки че ядките и семената са калорично плътни, някои видове се свързват с отслабване, когато са част от балансирана диета.
  • Чесън

Чесънът е отличен източник на манган, витамин C, витамин B6, селен и фибри. Чесънът е популярна съставка в кулинарията заради отличителния си вкус и аромат, но от векове се използва и поради лечебните си свойства. Изследванията показват, че чесънът може да намали нивата на холестерол и кръвното налягане, както и да подобри имунната функция. Това се дължи на съединението алицин, на което се дължи специфичният му аромат и вкус.  Освен това съдържащите сяра съединения в чесъна могат дори да изиграят роля в предотвратяването на някои видове рак.
  • Джинджифил

Корен от джинждифил и чаша с чай от джинджифилДжинджифилът се използва както в готвенето, така и заради лечебните му свойства. Маслото от този корен съдържа антиоксиданти, които най-вероятно са отговорни за много от ползите за здравето, които се асоциират с тази храна. Джинджифилът може да помогне при гадене и да намали болката при остри и хронични възпалителни състояния. Това се дължи на активната му съставка джинджерол и 6 - шоагол, чрез които може да се намали риска от хронични заболявания като сърдечни болести, деменция и някои видове рак. Чая от джинджифил е ефикасен при настинки и грипни състояни придружени от кашлица, заради богатият състав на етерични масла. 
  • Куркума

Куркуминът, активното съединение в куркумата има мощни антиоксидантни и противовъзпалителни свойства и е фокусът на повечето изследвания около куркумата. Проучванията показват, че куркуминът може да е ефикасно средство за лечение и превенция на хронични заболявания като рак, сърдечни болести и диабет. Също може да подпомогне заздравяването на рани и да намали болката. Куркуминът не се усвоява лесно от тялото, затова е добре да се съчетава с мазнини или други подправки като черен пипер.
  • Авокадо

Авокадото е много хранителен плод, въпреки че в кулинарията се третира повече като зеленчук. Богато е на хранителни вещества, включително фибри, витамини, минерали и здравословни мазнини. Авокадото съдържа високи количества мононенаситени мазнини. Преобладаващата мононенаситена мазнина е олеиновата киселина, която се свързва с намален риск от възпаление в тялото. Консумацията на авокадо може да намали риска от сърдечни заболявания, диабет, метаболитен синдром и някои видове рак.
  • Сладки картофи

Нарязан сладък картоф върху кухненска дъскаСладките картофи са пълни с различни хранителни вещества, включително калий, фибри и витамини А и C. Те също така са добър източник на каротеноиди, вид антиоксидант, който може да намали риска от определени видове рак. Въпреки сладкия си вкус, сладките картофи не увеличават нивата на кръвната захар толкова колкото очаквате. Всъщност те могат дори да подобрят контрола на кръвната захар при хора с диабет от втори тип.

Постигането на оптимално здраве чрез храната не се свежда само до фокусирането на няколко от последните тенденции в храненето. Вместо това доброто здраве трябва да се поддържа с консумацията на различни полезни храни всеки ден. Включването на суперхраните от този списък към една добре балансирана диета може да подобри цялостното ви здраве и да предотврати някои хронични заболявания.

Може да използвате

Хранителни добавки Кардиохелп
КАРДИОХЕЛП ® МАКС + ПОДАРЪК КОЕНЗИМ Q10
Подпомага и подобрява процесите на сърцето и функцията на съдовата система!
 
Хранителна добавка Л-ТЕАНИН ®
Л-ТЕАНИН ®
При нервно напрежение, стрес и безсъние!
Хранителни добавки за подсилване на имунната система - Витамин с + Пчелно млечице
ВИТАМИН С + ПЧЕЛНО МЛЕЧИЦЕ
Мощен комплекс за засилване обмяната на веществата и укрепване, физическа сила и издръжливост на организма!
Източник: http://zazdraveto.bg/

Виж още

Целина - корен и стебла
Целина - суперхрана със супер ползи
25.02.2019 г.
Категоризирана като суперхрана, целината съдържа изключително много витамини, минерали и антиоксидантни вещества, които успешно водят борба при проблеми с кръвното налягане, черния дроб, храносмилането и редица други.
Бременност - мъж и жена правят сърце, очаквайки бебе
Причините за неуспешно забременяване
12.01.2019 г.
Какво е безплодието и какво е необходимо да знаете за причините и факторите, поради които възникват репродуктивни проблеми. Не се страхувайте да говорите с вашият лекар.

Все още няма коментари. Бъди първият, който ще напише коментар!

Напиши коментар

Потвърждавам, че съм човек
Публикувай